tirsdag 26. juni 2012

Den Haag & Groningen

Heisann!

På søndag tok vertsfamilien meg med ut på en overraskelsestur! De hadde planlagt det en dag jeg ikke spiste  hjemme, og ville ikke fortelle meg hvor vi skulle. Etter to timen i bilen, der jeg bare satt baki og leste en bok, så jeg plutselig opp og spurte "hvor er vi?" og vi var midt i den 2. hovedstaden til Nederland, den fine byen Den Haag!!! Vi dro til museet Madurodam og til stranda Scheveningen, som var veldig, veldig fin!

KLM-fly i Madurodam 

Tårnet på Schiphol i mini-størrelse i Madurodam

Se! Jeg er nesten like lang som fly-tårnet i Madurodam!

Elsker de søte nederlandske husene. <3


Typisk nederlandsk ostemarked


Vindmølle <3


Visste du at i Nederland kan du redde landet ditt bare ved å stikke en finger i et hull? Jepp, alle nederlendere har hørt historien om gutten som stakk fingeren i et hull i en dike/ demning, og reddet landet fra å oversvømmes


916 km til Oslo!

I dag dro jeg til Groningen (for sikkert 20. gangen i år) sammen med Stine og David, mine to utvekslings-kolleger. Vi chillet rundt i byen, spiste lunsj på det faste stedet, V&D, og gikk rundt på markedet. På torsdag reiser Stine hjem til Norge (Bømlo) igjen, og jeg merker jeg gruer meg veldig til å være den eneste utvekslingsstudenten igjen på skolen. Alle de andre har tatt seg fri fra skolen, så jeg er den eneste som holder ut hele skoleåret. Denne turen til Groningen var altså vår siste tur sammen alle 3, og vi har ingen anelse når vi tre møtes sammen igjen. Veldig rart...

Stine <3

I Heerenstraat, Groningen

David og jeg <3 Kommer til å savne min Venezuelanske venn så mye!

Etter å ha vært i disse to byene så tett innpå hverandre, har jeg tenkt litt over noe ganske viktig. Tidligere har jeg vært helt sikker på at jeg vil bo i Groningen som student. Men etter å ha sett litt fra Den Haag (ikke minst stranda!!!) har jeg tenkt meg om. Den Haag er jo nesten som hovedstaden til Nederland (lang, vanskelig og komplisert historie), en mye større by og som nevnt har den ikke minst den fantastiske stranda Scheveningen! Jeg merker at jeg egentlig har blitt ganske lei av å bo midt inni landet uten sjø rundt meg, slik som jeg har i Molde, og Groningen har ingen sjø, bare kanaler. Derfor har jeg tenkt å finne ut mer om studiemuligheter i Den Haag, og kanskje blir det der jeg ender opp om litt over et år? Hvem vet? Fremtida er iallefall et vanskelig tema! Merker det med mange jeg prater meg. Over halvparten har ingen anelse hva de skal gjøre etter videregående, og for mange av dem jeg snakker med er det om bare et år... Ønsk oss lykke til, jeg har ingen anelse jeg heller!

Om 15 dager er jeg hjemme, dere! Da kan vi snakke mer om fremtida og om fortida (dette året) :) Håper dere nok en gang har fått nyte av mitt veldig dype og interessante blogginnlegg...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar